Printtilehti toi lisää asiakkuuksia

Turkulaisen Hammas-Pulssin julkaisema asiakaslehti osoittautui niin toimivaksi markkinointiviestinnän työkaluksi, että lehdestä päätettiin ottaa kaksi lisäpainosta.

– Lehti jaettiin ensin Turun talousalueelle. Kun loimaalainen hammaslääkäriasema siirtyi yrityskaupan myötä loppukesästä omistukseemme, otimme lehdestä uuden painoksen ja kohdistimme jakelun nimenomaan Loimaan seudulle. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, Hammas-Pulssin hallintopäällikkö Seija Nurmi kertoo.

– Syksyllä päätimme vielä laajentaa jakelua Turun alueella. Yhteensä lehteä on nyt jaettu Turun talousalueella ja Loimaan seudulla lähes 120 000 kappaletta, Nurmi lisää.

Nurmen mukaan Hammas-Pulssissa päädyttiin tekemään omaa lehteä, koska yrityksellä oli jo entuudestaan hyviä kokemuksia asiakaslehden toimivuudesta.

– Olimme mukana tekemässä entisen Lääkäriasema Pulssin Tietopulssi-lehteä, jota luettiin laajalti. Tietopulssin merkitys näkyi aikoinaan ihan konkreettisesti, kun saimme useita ajanvarauksia ja yhteydenottoja lehdessä olleiden artikkelien perusteella. Kokemuksemme Tietopulssista ja yhteistyöstä Viestintätoimisto Jokirannan kanssa olivat hyvät, joten päätimme tänä vuonna panostaa omaan asiakaslehteen.

Paljon positiivista palautetta

Seija Nurmi
– Jokiranta toimitti meille lehden ”avaimet käteen” -periaatteella, ja yhteistyömme toimi hienosti lehdenteon eri vaiheissa, Hammas-Pulssin hallintopäällikkö Seija Nurmi kertoo.

Myynnin kasvattamisen lisäksi Hammas-Pulssin asiakaslehden tavoitteena oli ennen kaikkea tiedon välittäminen lukijoille.

– Emme halunneet mainoksilla täytettyä, esitteenomaista lehteä vaan asiantuntevan lukupaketin, josta lukijat saavat hyödyllistä tietoa. Olemmekin saaneet paljon positiivista palautetta informatiivisista ja helppolukuisista artikkeleistamme sekä siitä, että lehdessä ei ole mainoksia. Myös lehden ulkoasua on kehuttu, Nurmi sanoo.

Nurmi korostaa hyvän pohjatyön merkitystä lehdenteossa. Mitä huolellisemmin lehden sisältö, näkökulmat, kuvitus, haastateltavat ja aikataulut suunnitellaan, sitä sujuvampaa on varsinainen tuotantoprosessi. Yritysten kannattaa myös miettiä, mitkä ovat sen tarpeisiin tarkoituksenmukaisimmat viestintäkanavat.

– Päädyimme printtilehteen, koska se herättää enemmän huomiota kuin verkkolehti. Lisäksi kohderyhmässämme on paljon ihmisiä, jotka lukevat mieluummin paperista kuin sähköistä lehteä. Monet artikkeleista sisältävät perustietoa, joka ei muutu hetkessä. Olenkin kuullut, että monet ovat ottaneet lehden talteen, Nurmi sanoo.

Lehti poiki yhteydenottoja

Hammas-Pulssissa on jo huomattu, että Turun lisäksi lehteä on luettu myös Loimaalla.

– Ihmiset olivat kiinnostuneita yrityskaupasta ja siitä, miten hammaslääkäriaseman toiminta Loimaalla jatkuu. Tästä kaikesta pystyimme kertomaan lehdessämme. Erityisesti loimaalaiset yrittäjät ovat lehden ilmestymisen jälkeen ottaneet meihin yhteyttä.

Seija Nurmi kertoo olleensa erityisen tyytyväinen siihen, kuinka jouhevasti lehden tekeminen sujui.

– Jokiranta toimitti meille lehden ”avaimet käteen” -periaatteella, ja yhteistyömme toimi hienosti lehdenteon eri vaiheissa. Täytyy sanoa, että emme olisi ehkä edes lähteneet koko projektiin, jos emme olisi aiemman kokemuksemme perusteella tienneet, kuinka hyvin homma hoituu.

– Sovimme yhdessä lehden teemoista, juttuaiheista ja ulkoasusta, minkä jälkeen meidän huoleksemme jäi oikeastaan vain aikatauluista sopiminen. Lehdentekoa miettiville voisinkin antaa vinkiksi, että aikataulua ei kannata sopia liian tiukaksi. Pitää varata riittävästi aikaa myös siihen, että saa usein kiireiset asiantuntijat ajoissa kiinni, Nurmi vinkkaa.

Hammas-Pulssi on nykyisin osa Terveystalo-konsernia.