Minkälaista työnantajamielikuvaa luot rekrytointiviestinnällä?

Usein rekrytointiaiheisissa artikkeleissa peräänkuulutetaan työnhakijan viestintätaitoja. Harvemmin huomiota kohdistetaan työnantajaan, vaikka rekrytointiviestinnällä on suuri vaikutus työnantajamielikuvaan. Millaisen kuvan sinä annat yrityksestäsi?

Katso kolme vinkkiä houkuttelevaan hakemukseen! Vältä nämä viisi virhettä työhakemuksessasi! Näin erotut näyttävällä CV:llä! Työnhakija, vältä näitä sanoja hakemuksessasi!

Yllä olevat otsikot ovat hyvin tuttu näky aina alkuvuonna, kun kesätyöhaku käynnistyy vauhdilla. Työnhakijan viestintätaitojen merkitystä korostetaan, eikä ihme – onhan hakijan osattava sanallistaa osaamisensa, vakuuttaa hyvällä kielellä sekä antaa itsestään hyvä ensivaikutelma.

Toisinaan otsikot maalailevat työnhakijan näkökulmasta karua kuvaa. Työnhakijoita varoitellaan ”työhakemuksen kohtalokkaista virheistä” ja massan joukkoon upottavista ilmaisuista. Työhakemus on osattava aloittaa juuri oikeilla sanoilla, jotta rekrytoija jaksaisi lukea ensimmäisiä rivejä pidemmälle.

Viestintätaitojen merkitystä ei tietenkään pidä väheksyä. Sen sijaan tärkeää olisi nostaa keskusteluun myös työnantajan viestintätaidot. On ristiriitaista, että samaan aikaan työnhakijalta edellytetään erinomaista viestintää mutta vastineeksi hän saattaa saada vain ankean ”Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun” -massaviestin, pahimmassa tapauksessa hiljaisuuden. Hyvin hoidetusta rekrytointiviestinnästä hyötyy niin työnhakija kuin työnantajakin.

Antaako rekrytointi-ilmoitus selkeän kuvan työtehtävistä ja työpaikasta? Minkälainen viesti hakemuksen vastaanottamisen jälkeen lähetetään? Miten rekrytointiprosessin aikataulusta tiedotetaan? Miten kohdataan hakijat, jotka eivät tulleet valituksi tehtävään? Minkälaisen kuvan haluat välittää yrityksestäsi?

Viestintä välittää hakijalle kuvaa yrityksen toimintatavoista ja arvoista: miten viestitään niille, jotka käyttävät paljon aikaansa päästääkseen juuri tämän yrityksen työntekijöiksi? Vuorovaikutuksen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun hakijalle kerrotaan ikäviä uutisia. Lämminhenkinen kohtaaminen jättää pettymyksen kokeneelle hakijalle positiivisen mielikuvan yrityksestä ja rekrytointiprosessista. Tällä on vaikutusta siihen, hakeeko kyseinen ammattilainen yrityksen palvelukseen tulevaisuudessa ja minkälaisista kokemuksista hän kertoo ammatilliselle verkostolleen.

Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, ettei rekrytointiviestintä rajaudu vain rekrytointiprosessiin. Kaikenlainen viestintä – ennen ensimmäistäkään rekrytointi-ilmoitusta – luo mielikuvia yrityksen toimintatavoista ja työkulttuurista. Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, johon kannattaa panostaa.