Kuvituskuva: Äänensävyllä luodaan mielikuvia esimerkiksi asiantuntevasta tai helposti lähestyttävästä yrityksestä.

Kielestä kiinni: Yrityksen äänensävy – vakuuttava vai vieraannuttava?

Yrityksen äänensävy muodostuu tavoista ja tyyleistä viestiä esimerkiksi asiakkaille tai sidosryhmille. Onnistunut äänensävy huomioi kohderyhmän ja tekee viestinnästä vakuuttavaa.

Selkeä ja ymmärrettävä virkakieli on kansalaisen perusoikeus, mutta pitääkö viranomaisen aina pysytellä neutraalissa asiatyylissä? Kankeasta kapulakielestä tunnettu Kela nostetaan esimerkiksi Helsingin Sanomien artikkelissa (24.6.2021), jossa tarkastellaan muutoksia Kelan viestinnässä.

Kelan verkkosivut ja lomakkeet ovat yhä yleiskielisiä, mutta Instagram-viestintä vilisee puhekieltä ja emojeita. ”Kun sulla on käytössä OmaKelan viestipalvelu, ei oo väliä, missä fiilistelet kesää!