Jalosta vapaaehtoinen raportointi kilpailueduksi vastuullisuusviestinnän avulla 

Yhä useampi pk-yritys harkitsee vapaaehtoista vastuullisuusraportointia – esimerkiksi VSME-raporttia – vahvistaakseen asemaansa kilpailutuksissa ja varautuakseen tulevaan sääntelyyn. Kun raportointiin yhdistetään suunnitelmallinen vastuullisuusviestintä, syntyy vahva työkalu brändin rakentamiseen.  

Pk-yritysten toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Vaikka laki ei vielä velvoita pienempiä yrityksiä vastuullisuusraportointiin, sidosryhmät odottavat sitä jo nyt. Suuret asiakkaat peräävät raportteja alihankkijoiltaan, ja kilpailutuksissa vastuullisuus painaa entistä enemmän. Yhä useammin se on myös edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle.

Poukkoilevasta sääntelystä huolimatta raportointityön vapaaehtoinen aloittaminen kannattaa, sillä se auttaa varautumaan tulevaan ja hallitsemaan riskejä. 

Raportointi ja -viestintä ovat parhaimmillaan yhdessä – toista ei kannata tehdä ilman toista.

Raportointi ei kuitenkaan ole pelkkä tulevaisuutta turvaava velvollisuus tai pakollinen kuluerä. Kun raportti jalostetaan selkeäksi ja kohderyhmiä puhuttelevaksi viestinnäksi, se tuottaa tulosta: asiakkaiden luottamus kasvaa, työnantajamielikuva kohenee ja yhteistyökumppanien sitoutuminen vahvistuu.    

Kolme askelta tulokselliseen vastuullisuusviestintään 

1. Selvitä nykytilanne raportoinnilla.

Vastuullisuusviestintä ja perinteinen markkinointiviestintä eroavat toisistaan muun muassa perustansa ja sävynsä suhteen. Vastuullisuusviestintä pohjaa aina faktoihin ja on sävyltään neutraalia ja realistista. Se ei ylistä tai korosta epäolennaisia yksityiskohtia.

Raporttityö toimii hyvänä lähtökohtana täsmälliselle ja läpinäkyvälle viestinnälle. Kun asiat on selvitetty ja dokumentoitu, on vaikea johtaa vahingossa harhaan.

2. Ota viestintä mukaan jo raportointityön alussa.

Mitä selkeämpiä visualisointeja ja ymmärrettävämpiä tekstejä halutaan, sitä enemmän aikaa on käytettävä kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja sisällön suunnitteluun.

Viestintäammattilainen osaa esittää kohderyhmiä kiinnostavia kysymyksiä jo raportointityön aikana, jolloin työskentelyn yhteydessä käytävät välttämättömät keskustelut saadaan hyödynnettyä tehokkaasti. Viestit voidaan muotoilla vakuuttaviksi jo ennen raportin julkaisua ja kerätä aiheista erilaisia näkökulmia talteen tulevaa viestintää varten.

3. Hyödynnä raportti monikanavaisesti.

Kun raportin keskeiset luvut ja faktat avataan, visualisoidaan ja muotoillaan eri kohderyhmille, sisältöä riittää useaan kanavaan koko vuoden tarpeisiin. Esimerkiksi pakkausjätteen kierrätysinnovaatiosta on kerrottava hyvin eri tavalla alan ammattilehden juttuvinkissä ja sosiaalisen median julkaisussa, jonka tarkoitus on rakentaa työnantajamielikuvaa.


Pähkäiletkö, mistä lähteä liikkeelle vastuullisuusraportoinnissa ja -viestinnässä?

Ceriffi ja Viestintätoimisto Jokiranta järjestävät 23.9.2025 maksuttoman webinaarin, jossa saat käytännönläheisen johdannon siihen, mitä pk-yrityksen vastuullisuusraportointi vaatii ja kuinka investoinnista saa enemmän irti vastuullisuusviestinnän avulla.